טיפול בהתמכרויות מורכבות

0
345
credit: pixabay

טיפול בהתמכרויות מורכבות

ישנן מגוון התמכרויות כיום, החל מסמים ואלכוהול דרך משחקי מחשב ועד להימורים. הרבה פעמים הן עשויות להביא איתן השלכות הרסניות לחיינו, שנובעות מפיתוח תלות בגורם מסוים ושינוי כל אורח החיים שלנו רק כדי שנוכל להשיג אותו ולצרוך אותו בשוטף. טיפול בהתמכרויות מותאם פר התמכרות, כאשר כל אחת כזו מצריכה מתן מענה אחר.

סוגי התמכרויות ותסמיניהם

ישנם שני סוגים מרכזיים של התמכרויות הדורשים התערבות טיפולית ופניה אל מכון גמילה מסמים והתמכרויות אחרות:

  1. התמכרות לחומרים – התמכרות לאלכוהול, סיגריות, סמים וממשככי כאבים. מסקר שנעשה בארצות הברית, גילו כי ארבעים מיליון אזרחים בגילאי 12 ומעלה מכורים או משתמשים בניקוטין, סמים או אלכוהול. מספר זה גבוה יותר ממספר האזרחים שסובלים ממחלות נפוצות כמו סכרת וסרטן.
  2. התנהגות התמכרותית – התמכרות לסקס, משחקי וידאו, פורנו, הימורים, סלולר וקניות.

התסמינים להתמכרות משתנים מסוג אחד של התמכרות לאחר, אולם ישנם כמה אלמנטים שמאפיינים את כולן:

  1. אלמנט הזמן – אדם מכור מקדיש את רוב זמנו לצריכה או להשגת מושא ההתמכרות, או לחלופין להתאוששות מהשפעות הגורם על הגוף או על החיים.
  2. אלמנט החשק – יש כמיהה עזה ומובהקת לצריכת מושא ההתמכרות, או עיסוק בהתנהגות שמתעלה על כל תשוקה או רצון אחרים.
  3. אלמנט המחשבה – מתקיימות מחשבות כפייתיות סביב מושא ההתמכרות, עד לרגע שבו ההתמכרות הופכת לנהל אותו וזה גובה ממנו מחיר יקר.
  4. אלמנט הנזק – על אף שהמכור מודע לעוצמת הפגיעה של ההתמכרות בתחומי חייו השונים, או חוזר וממשיך לצרוך את החומר או לנקוט בהתנהגות ההתמכרותית.
  5. אלמנט ההכרה – על אף שהאדם מבין שיש לו בעיה, הוא ממשיך לסוב סביב מושא ההתמכרות, גם כשהוא מבין שיהיה לו קשה יותר לצאת מזה בעתיד.

טיפול בהתמכרויות – איך זה קורה?

הגורם שאמון על טיפול בהתמכרויות הוא משרד הרווחה. בכל עיר ישנו אגף שאמון בעיקר על טיפול בהתמכרויות. כמו כן, ישנן קבוצות תמיכה למכורים ושיטות תרופתיות שונות. הדרך הטובה ביותר היא לפנות לגמילה, שם מאפשרים הן גמילה פיזית והן גמילה נפשית.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן